Formidlingspris 2016

Fredag d. 28. oktober løb uddelingen af Formidlingsprisen af stablen. Det blev en fantastisk hyggelig og lærerig aften, hvor vinderen af Formidlingsprisen 2016, Christian Suhr Nielsen, blev kåret. Stort tillykke til skal det endnu engang lyde fra Dansk Etnografisk Forening.
plakat_print

Christian Suhr Nielsen modtager Dansk Etnografisk Forenings Formidlingspris 2016 for sit mod og sin vilje til at engagere sig i de dele af den offentlige debat, der er mest giftig og vanskelig at deltage i. Christian har bragt sin etnografiske feltarbejdsbaserede viden om det muslimske miljø her i Aarhus ind i debatten om radikalisering, Islam og integration.

Gennem kronikker, tv-optræden og ved at arrangere et stort, offentlig debatmøde i kølvandet på TV2 dokumentaren Moskeerne bag sløret om Grimhøj moskeen har Christian insisteret på, at debatten må nuanceres. Han har med sine bidrag givet offentligheden et indblik i de muslimske miljøer, der er genstand for offentlig debat. Han har påpeget at politiske tiltag og mediernes fremstilling, rammer konkrete mennesker med forskelligartede hverdage, forudsætninger og perspektiver. Christians indgående og intime viden om de muslimske miljøer viser, at der blandt de forskellige positioner også findes meget radikale. Denne radikaliseringsudfordring kalder på en antropologisk belysning. Måske er det Christians næste formidlingsudfordring? Det anbefaler vi.

Christian arbejder med flere medier og han får også formidlingsprisen for de to fine etnografiske film Descending with Angels om Djinns, Islamisk healing og psykiatri samt Ngat is Dead, der beskriver hvad det vil sige at være antropolog på feltarbejde.

Juryen, der har udvalgt årets modtager blandt de nominerede, bestod af:

Sine Plambech , Post. Doc., DIIS, modtog som den første prisen sidste år. Forrige års modtager er altid medlem af juryen.

Anders Sybrandt, adjunkt på Antropologi og på Kina studier, Aarhus Universitet, er medlem af redaktionen på Jordens Folk og er redaktionens repræsentant

Bente Wolff, seniorforsker og museumsinspektør på Nationalmuseet, er udpeget af foreningens bestyrelse

Bodil Selmer er formand for foreningens bestyrelse og repræsenterer denne.

Nedenfor kan der ses billeder fra aftenens fine arrangement:

dsc_0018 dsc_0022

Her ses Kristian Leth, der stod for arrangementets spændende festforelæsning om Tusmørkesproget.

dsc_0038 dsc_0042 dsc_0046

Sidste års vinder af Formidlingsprisen, Sine Plambech, overrækker Christian Suhr Nielsen værktøjskassen, som traditionen tro går på tur fra vinder til vinder.

fullsizerenderVandre-værktøjskassen.