podcast

Dansk Etnografisk Forening er stolte af at kunne præsentere to podcasts: Serien Dansk Etnografisk Forenings Julekalender 2020 med Kenni Hede og episoden Det, der går i maven af Sandra Lori Pedersen og Aja Smith som knytter sig til deres artikel i Jordens Folk: Intimitet fra 2019.

serie: dansk etnografisk forenings julekalender 2020

Dansk Etnografisk Forening fejrer hvert år den gode formidling ved at uddele Formidlingsprisen til en antropolog, der har gjort noget ganske særligt for at dele sin etnografiske viden med omverdenen på en specielt engagerende måde. Men i år har det på grund af corona-pandemien ikke været muligt at mødes for at fejre hverken antropologien eller den gode formidling. Derfor har Dansk Etnografisk Forening i år valgt at fejre den gode formidling med en adventskalender, hvor vi sammen med fire gæster nærmer os et svar på, hvad god, antropologisk formidling er og kan.

Det er blevet fjerde søndag i advent, og julen er lige på trapperne! Gennem hele december har Dansk Etnografisk Forening og Jordens Folk Podcast i samarbejde med fire gæster været på jagt efter svaret på, hvad god formidling er kan.
Det er nu blevet tid til at afsløre Dansk Etnografisk Forenings adventskalenders fjerde og sidste gæst og modtager af Formidlingsprisen 2020: Professor Thomas Hylland Eriksen!
Thomas Hylland Eriksen modtager prisen for sit store arbejde med at udbrede antropologisk viden bredt i samfundet på tværs af mange forskellige medier, men særligt for at formidle faget til utallige årgange af nye studerende gennem bogen Små Steder – Store Spørgsmål.
Tag med os på en tur til Norge og hør Thomas Hylland Eriksen fortælle om sin vej ind i antropologien, hvad antropologer kan og skal blive bedre til, samt vigtigheden af fagets modstemmer og alternative syn på verden.
Dansk Etnografisk Forening og Jordens Folk Podcast ønsker alle en rigtig glædelig jul og et godt nytår – vi vender stærkt tilbage med mere til ørerne i 2021!

I dette tredje afsnit af vores formidlingseventyr er vi taget hele vejen til Island! Eller rettere sagt så har vi ved hjælp af internettets sammenførende kræfter etableret et virtuelt link mellem podcast-hovedkvarteret i Aarhus og en lille lejlighed lidt udenfor Reykjavik, Island. Vi er kommet i rigtig godt selskab med antropolog og forfatter Hanne Højgaard Viemose. Vores samtale er omgivet af snedækkede bjergtinder, vulkaner og mystiske lys på den Islandske himmel. Lyt med når Hanne fortæller om sit arbejde, og hvilken rolle antropologien har spillet i både hendes forfatterskab og i hendes liv. Tag med på en rejse til Island og til en samtale om teksters egne liv, gale kvinder og ormehuller!

I dette andet afsnit tager vi på endnu et vaskeægte eventyr, når vi sammen med den danske filminstruktør, Andreas Dalsgaard, dykker ned i tilblivelsen af bl.a. filmen ’Afghan Muscles’ og hans seneste film ’Fædre og Sønner’. Andreas er uddannet på Den Danske Filmskole og har en bachelor i antropologi fra Aarhus Universitet. Lyt med når Andreas fortæller om hvordan antropologien ændrede hans syn på verden, og hvordan drømmen om at skabe film og formidle de gode historier allerede var til stede inden han søgte ind på antropologi-studiet i Aarhus.

I dette første afsnit af Dansk Etnografisk Forenings Julekalender skal vi møde antropolog Karen Waltorp, lektor på Københavns Universitet, til en snak om hendes forskning, hvor kameraet spiller en stor rolle i mødet og samarbejdet med hendes informanter. Karen har filmet velvidende om hvor meget, der ikke ville kunne deles. Hør med om hvordan spejlinger og navlepilleri udgør kernen i Karens formidlingspraksis. Glædelig første advent!

episode: Det, der går i maven

Til artiklen Det, der går i maven. At frisætte feltarbejdets svære efterklang, som blev bragt i Jordens Folk: Intimitet, forår 2020, hører podcasten af samme navn, som du kan lytte til her. Podcasten er lavet af Sandra Lori Pedersen, post.doc. ved Institut for Antropologi, Københavns Universitet, og Aja Smith, post.doc. ved Institut for Marketing of Management, Syddansk Universitet. De to antropologer ønsker at give den private samtale ”samme tid og rum og eftertanke, som vi gør med andet empirisk materiale.”

episode: Etno-kunst

Til artiklen Etno-Kunst: Ny podcast om samtidskunst, etnografi og repræsentation, som blev bragt i Jordens Folk: Samling på Verden i efteråret 2022, hører podcasten af samme navn, lyt til den her.

Kunst, etnografi, kunsthåndværk, souvenir, samleobjekter – hvornår er der tale om hvad? og hvorfor ser vi ikke flere udstillin- ger, der blander tingene? Hvorfor deler mu- seerne verden op i fagområder?

I podcasten taler jeg med antropologer, kunstnere og kuratorer om historiske og aktuelle kunstudstillinger med et geogra- fisk afsæt, og vi rejser følgende spørgsmål: Hvad kan kunsten fortælle os om dét at være menneske? og hvad siger den om den kultur, den er blevet skabt i?