Formidlingspris

DANSK ETNOGRAFISK FORENINGS FORMIDLINGSPRIS

I 2015 kunne JORDENS FOLK fejre 50 års jubilæum. DANSK ETNOGRAFISK FORENINGS bestyrelse markerede dette jubilæum ved at indstifte DANSK ETNOGRAFISK FORENINGS Formidlingspris, som fremover vil blive uddelt en gang årligt. Prisen kan gives til enkeltpersoner eller grupper med tilknytning til det danske etnografiske og antropologiske miljø for fremragende formidling, hvor etnografisk viden har været sat på spil og har berørt, provokeret og engageret modtageren. Der kan være tale om tekst, tale, udstilling, film, event eller performance eller en persons virke i det hele taget. Det centrale er, at etnografiske og antropologiske perspektiver har været anvendt og bidraget med viden.

Juryen består af følgende medlemmer: En repræsentant fra DANSK ETNOGRAFISK FORENINGS bestyrelse, en repræsentant fra redaktionen af JORDENS FOLK, en person udvalgt af foreningens bestyrelse, samt for fremtiden en person valgt af og blandt foreningens medlemmer på årsmødet samt sidste års vinder.

FORMIDLINGSPRISEN 2018
Den 26. oktober 2018 uddeles årets formidlingspris her på Moesgård.

Aftenen vil byde på både festlige og faglige indslag – herunder spisning, live musik og spændende oplæg. Arrangementet er en fantastisk mulighed for at få indsigt i, hvad der rører sig i det antropologiske miljø lige nu samt for at mingle med nye såvel som gamle antropologer, venner, studiekammerater og/eller kollegaer.

Dansk Etnografisk Forening er endvidere stolte af at kunne præsentere årets festforelæser, RANE WILLERSLEV, der vil starte aftenen med et spændende oplæg om, hvordan historien vil os noget. Her vil han blandt andet snakke om, hvordan en legende omgang med viden og brug af fiktionselementer er helt central for videnskaben. Derfor skal museerne blive bedre til at fokusere på alt det vi IKKE ved – i stedet for blot at præsentere fakta. Kort sagt vil det blive et oplæg om forskningsbaseret museal formidling.

Årets jury:
– Bodil Selmer: Formand for Dansk Etnografisk Forening
– Cecil Marie Pallesen: Ansvarshavende redaktør for Jordens Folk
– UNESCO samlingerne ved Thea Skaanes: Vinder af Formidlingsprisen 2017
– Christel Braae: Kurator på Nationalmuseet

Aftenens program:
17.15: Velkomst ved foreningsformand Bodil Selmer
17.20: Oplæg af vinderne af Malinowki-prisen
17.30: Festfrelæsning ved Rane Willerslev
19.00: Middag
– Skåltaler: Fantastiske Fortællinger af Mikkel Rytter
– Skåltaler: Bliver afsløret senere