Formidlingspris 2019

Dansk Etnografisk Forening Formidlingspris uddeles i år for 5 gang.
Prisen gives til enkeltpersoner eller grupper for fremragende formidling, hvor etnografisk viden sættes på spil og engagerer modtageren.
Vi er glade og stolte over at kunne præsentere årets modtager:

INGER SJØRSLEV

Prisen går i 2019 til INGER SJØRSLEV for et langvarigt, omfattende og enestående virke med formidling af etnografisk og antropologisk viden.

Inger’s formidlingsarbejde begyndte i 1980’erne på Nationalmuseet bl.a. med en stor Brasilien udstilling.  Op gennem 1990’erne blev viden om indfødte folk formidlet via arbejdet som direktør i IWGIA-International Work Group for Indigenous Affairs.  Viljen til at formidle til et bredere publikum viste sig da Inger valgte at publicere sine feltarbejder i den medrivende bog Gudernes rum – en beretning om tro og ritualer i Brasilien, der udkom på Gyldendal i 1995.  Senest har Inger udgivet bøgerne Ting: i nære og fjerne verdener (2013) og Sandhed og Genre (2015) henholdsvis om den materielle vending i antropologien og en lærebog i videnskabsteori og filosofi for antropologer. Begge er på dansk og skrevet i et let tilgængeligt sprog.

17.15  Velkomst
17.20  Præsentation af Havfruen – en del af årets studenterudstilling VI, DYRENE på MOMU
17.30  Uddeling af Dansk Etnografisk Forenings Formidlingspris 2019
17.45  Festforelæsning  ved Inger Sjørslev

19.00  Middag i kantinen
Skåltale ved Anne Line Dalsgård

Formidlingsprisen uddeles ved et festligt arrangement fredag d. 25 oktober kl. 17.15 – 23.00 på Moesgård.

Billetter kan købes her