Sine Plambech modtog prisen på Dansk Etnografisk Forenings årsmøde den 22. oktober 2015 på Moesgaard. I indstillingen af Sine Plambech som prismodtager lød det blandt andet:

Sine Plambech formidler sin forskning på eksemplarisk vis. Filmene ”Fra Thailand til Thy” og “Fra Thy til Thailand” har været vist på dansk TV for flere år siden. I forbindelse med hendes ph.d. afhandling udkom filmportrættet ”Becky’s Journey” om en nigeriansk kvindes ønske om at komme til Europa.

Sine Plambechs formidling udgør en bred vifte med alt fra videnskabelige artikler i fagtidsskrifter til baggrundsartikler om aktuelle emner i Information og Politiken, senest i forbindelse med de livsfarlige sejladser over Middelhavet fra Libyen til Italien. Hun formår at gå dybere end ”forargelsen” og springer over de lette fortolkninger, men samtidig bliver antropologisk stof formidlet, så vi andre får ny, forstyrrende og provokerende viden ind under huden.

Sine Plambech er antropolog, filmmager og forsker ved Dansk Institut for Internationale Studier.

I Jordens Folk nummer 3-4 2015 bragte vi en interviewartikel med Sine Plambech i anledning af prisen.

Udover Sine Plambech var de nominerede til Dansk Etnografisk Forenings Formidlingspris 2015: Inger Sjørslev (forfatter og lektor, Københavns Universitet) og Christian Suhr (filmmager og adjunkt, Aarhus Universitet).